کنترل ماشه و تنفس در تیراندازی بنچ رست

کنترل ماشه و تنفس در تیراندازی بنچ رست

تیراندازی بنچ رست – تکنیک‌های تنفس و کنترل ماشه

در این مقاله می‌خواهیم به تکنیک‌های کنترل ماشه و تنفس در زمان تیراندازی بپردازیم. ابتدا نگاهی به چگونگی تنفس و کار ریه ها و ارتباط آن با تیراندازی خواهیم داشت. کلیه فرآیندهای ضروری در زندگی به تأمین بی‌وقفه‌ اکسیژن وابسته‌اند ، اکسیژن به وسیله دستگاه گردش خون به سلول های بدن انتقال می‌یابد. ارتباط خوب بین ریه ها و دستگاه تنفس با دستگاه گردش خون ، جهت تنفس صحیح لازم است.

نیروی محرک دستگاه گردش خون ، عضله قلب است. جذب اکسیژن و دفع گازهای زائد در ریه‌ها رخ می‌دهد ، یک سری از رگ های خونی مسئول تغذیه ریه ها و دسته دیگر مسئول انتقال اکسیژن از ریه ها به بدن هستند. بعد از تنفس درست ، انتقال اکسیژن بوسیله عملکرد درست قلب و رگ های خونی انجام می شود. تنفس به وسیله عضلات مختلفی انجام می شود از جمله عضلات بین دنده ای (قفسه سینه) و دیافراگم که اصلی ترین عضله در انجام تنفس است.

تنفس به صورت طبیعی از طریق بینی انجام شده ولی در مواقع تنش و فشار به دستگاه تنفسی می تواند از طریق دهان نیز انجام شود. وقتی که دیافراگم به سمت پایین حرکت می کند یا به عبارتی مسطح می شود ، دنده ها به سمت خارج حرکت نموده ، ریه ها متسع شده و هوا به داخل ریه ها کشیده می شود ، این مرحله دم نامیده می شود. وقتی که دیافراگم شل شده و به حالت اولیه بازگشته ، هوا از ریه ها خارج مي شود ، این مرحله  بازدم نامیده می شود.

تنفس در زمان تیراندازی

تنفس درست یکی از عناصر بسیار مهم در انجام یک شلیک دقیق است. تنفس در تیراندازی نقش مهمی دارد چرا که بالاتنه‌ بدن ما همواره به سبب بالا آوردن و کشیدن قفسه سینه در زمان پر شدن ریه‌ها تغییر شکل می‌دهد. در حین بازدم حجم اکسیژن داخل ریه چند لیتر کاهش می‌یابد که این سبب می‌شود تفنگ و بدن اندکی حرکت کنند. لازم است که پس از بازدم نفس خود را نگه دارید تا حالتی بی‌حرکت (ساکن) ایجاد کنید که بتوانید در این حالت هدف گیری و شلیک نمایید. زیرا در این زمان ماهیچه‌ها در بهترین حالت راحتی هستند ( ریلکس تر هستند).

لازم است که هر بار و همیشه روی بازدم کامل ، تمرکز کنید تا از یکنواختی روند تنفس­ مطمئن شوید. تنفس یکنواخت (همسان) به معنای وضعیت و موقعیت یکسان برای هر یک از شلیک‌ها و همه آنهاست. در تکنیک های جدید بنچ رست ، تیراندازان کمترین تماس را با سلاح خود دارند تا تنش حاصل از حرکت بدن در زمان تنفس را به سلاح خود منتقل نکنند. با این وجود هنوز هم کنترل و اهمیت زمان مناسب شلیک برای ماشه کشی مهم است.

کاهش تنش عضلات و تنفس

به صورت کلی تنفس صحیح باعث می شود تا سوخت و ساز بدنی ، ضربان قلب و اضطراب و سطح کنترل عضلات خوبی داشته باشید. تنفس صحیح به معنای تنفس از بینی (با بستن دهان) و استفاده از قسمت پایینی شکم –قسمت های پایینی ریه و تمامی فضای آن- است. زمانی که تیرانداز تحت استرس و یا فشار عصبی ، عضلات بدن خود را منقبض می کند ، تنفس سطحی شده و تنها از بخش بالایی ریه ها استفاده می شود. حتی اگر عضلات شانه ای شما هم تحت تنش باشند و منقبض شوند ، ظرفیت ریه های شما کم خواهد شد و تنها کمی از ظرفیت تنفسی آنها را استفاده خواهید کرد.

زمان مناسب شلیک

بعد از بازدم طبیعی که بدن در بهترین حالت ممکنه است ، نشانه گیری و شلیک انجام می شود. این زمان نگهداری تنفس نباید بیشتر از ۶ تا ۸ ثانیه قبل از شلیک به طول انجامد. به صورت مطلوب شلیک شما باید در ۲ تا ۵ ثانیه از این دوره نگهداری تنفس انجام می شود.

اگر تمرکز خود را از دست می دهید یا دید تصویر دوربین شما تیره و با اعواج همراه شود ، شلیک را متوقف کنید. نگاه تان را از دوربین برداشته و به چیزی در اطراف نگاه کنید. چشم هایتان را ببندید ، چند نفس عمیق بکشید ، از تنفس های عمیق شکمی و با بازدم صحیح استفاده کنید. سپس دوباره چرخه تنفس را برای شلیک شروع کنید. این کار بروی آرامش ذهنی و تمرکز شما موثر است.

تنفس صحیح با انجام تمرینات آمادگی جسمانی و قلبی عروقی به صورت مطلوب تری انجام می شود. لازم است تا تیراندازان در برنامه های تمرینی خود به این موارد نیز بپردازند. به صورت کلی تمرین کافی و داشتن آمادگی بدنی خوب باعث می شود تا انجام تنفس همراه با راحتی بیشتری صورت بگیرد. مواردی که گفته شد در زمان انجام تنها چند ثانیه به طول می انجامد ولی برای رسیدن به این هماهنگی نیاز به تمرین دارید. رسیدن به سطح آمادگی بالا و انجام درست تنفس مانند همه مهارت های دیگر نیازمند زمان و تمرین کافی است.

مزایای تنفس صحیح در تیراندازی :

  • زمانی که از تکنیک تنفسی عمیق و تمامی فضای ریه ها استفاده می کنید ، تنش کمتری در عضلات دارید و راحت تر هستید.
  • زمانی که عمیق نفس می‌کشید ، از پایین آوردن مرکز ثقل بدن تا چند سانتی‌متر بیشتر استفاده خواهید کرد. این مزیتی واقعی به ‌ویژه در مورد بالانس و تعادل در بدن یا اسلحه محسوب می‌شود.
  • در تنفس صحیح و عمیق با افزایش ظرفیت ریه ها از اکسیژن بیشتری بهره مند می شوید.
  • زمانی که عمیق نفس می‌کشید ، افکارتان را نیز متمرکز می‌کنید. اگر از تکنیک تنفس صحیح به عنوان تکنیک شل کردن عضلات در زمان شلیک و کاهش تنش استفاده کنید ، می‌توانید از این تکنیک به عنوان محرکی نیز بهره بگیرید تا افکارتان را متمرکز یا تمرکز خود را به نقطه ای خاص معطوف نمایید.

کنترل ماشه

زمان واقعی برای تیراندازی بنچ رست ، زمان آزاد کردن ماشه است. تفنگ روی هدف است، اکنون باید بدون هیچ حرکتی شلیک را انجام دهید. نیروی کافی باید بدون اختلال در تعادل حساس سیستم تکیه‌گاهی که تفنگ بر روی‌ آن قرار گرفته است، به ماشه انتقال یابد. حال باید ماشه را بسیار ملایم فشار دهید، فشاری که اثری روی تعادل و نقطه ایستایی تفنگ ندارد.

کنترل ماشه و تنفس در تیراندازی بنچ رست

در رابطه با چیدمان صحیح و مناسب سلاح بر روی رست می توانید به مقاله چیدمان تجهیزات مراجعه نمایید.

نقاط ایستایی باید در تمرین به بهترین حالت خود برسند تا کنترل هماهنگ ماشه تضمین شود:

  • همیشه تفنگ را به یک اندازه محکم و به یک شکل بگیرید.

  • انگشتی که ماشه کشی می کند ، همیشه باید با اهرم ماشه تماس کاملاً یکسانی داشته باشد.

  • کشیدن ماشه باید مستقیماً به سمت پشت باشد.

  • کشیدن ماشه باید به صورت پیوسته و با فشار یکسان باشد تا زمانی که ماشه عمل کند.

  • انگشت ، چشم و بدن بعد از شلیک باید برای حداقل یک ثانیه بی‌حرکت باقی بمانند. (این حرکت نگه داشتن ماشه پس از شلیک تیر نامیده می‌شود[۱]).

  • نقطه ای که ماشه آزاد می شود به صورت هوشیارانه پس از شلیک در ذهن ثبت می شود ( به صورت یک عمل شرطی در ذهن ثبت می شود).

 کنترل ماشه و تنفس در تیراندازی بنچ رست

در ویدئوهای زیر می توانید تکنیک ماشه کشی Free recoil را با توجه بیشتری بررسی نمایید :

 

نکات مهم در رابطه با ماشه :

  • هرچه ماشه سبک‌تر باشد ، نیاز به فشار کمتری برای کشیدن ماشه نیاز است. در مورد سیستم ماشه تفنگ خود و چگونگی تنظیم آن مطالعه کنید و یاد بگیرید تا در بهترین وضعیت برای خود تنظیم کنید. وزن و حساسیت کشش ماشه را در کمترین حالت همراه با ایمنی تنظیم کنید. مقدار و نقطه ای که ماشه سلاح تان به شما اجازه یک شلیک راحت و بدون تنش می دهد را پیدا کنید. سپس وزن را تا حدود یک سوم افزایش دهید بطوریکه بتوانید در زمان مسابقه و رقابت به خودتان در استفاده از آن اطمینان کنید. گاهی تیراندازان بسیار با تجربه هم که ماشه تفنگ خود را بسیار خوب تنظیم می‌کنند ، بطور ناگهانی شلیک می‌کنند. این موضوع علاوه بر خطر ایمنی می تواند در زمانی که روی هدف متمرکز نشده اید اتفاق بیفتد و امتیاز زیادی را از دست بدهید.

 

  • عامل مهم دیگر این است که ماشه را تمیز و بدون هرگونه مواد حلالی نگهداری کنید. بسیاری از تیراندازان تصور می‌کنند که یک سیستم ماشه که به خوبی روغن‌کاری شده باشد ، بطور یکنواخت و بدون مشکل کار می‌کند. روغن در شکاف‌های ماشه پخش شده و سبب آزاد شدن غیریکنواخت ماشه شده و منجر به بی دقتی در تیراندازی می شود. روغن همچنین گرد و خاک را بر روی قطعات ماشه جذب می‌کند که این نیز می‌تواند اثر منفی در عملکرد کلی ماشه داشته باشد. البته در نقاطی از قطعات ماشه ، از گریس های روان کننده مورد توصیه خود سازنده می توان استفاده کرد. در این رابطه راهنمای کار با سلاح خود را به خوبی مطالعه نمایید.

 

  • اگر تفنگ را راحت تر گرفته و کنترل کنید کار با ماشه‌های سبک‌تر برایتان ساده‌تر می‌شود. فشار کمتری روی ماشه بیاورید و فراموش نکنید که همیشه باید این فشار یکسان و ایمن باشد.

 

  • یک اهرم ماشه قائم که به قدر کافی عریض باشد و نشانه‌های افقی داشته باشد در یافتن نقطه تماس یکسان برای هر شلیک ، کمک زیادی خواهد داشت.

 

  • همانطور که در ابتدای مبحث گفته شد برای تیراندازی و ماشه کشی با توجه به نوع سلاح و قنداق و البته تکنیک شخصی خود از شلیک Free Recoil نیز استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با این تکنیک ویدئوی زیر را مشاهده نمایید.

 

رسیدن به اعتماد کامل در ماشه کشی نیازمند تمرینات منظم و مستمری است که برای هر تیرانداز با رعایت اصول اصلی ممکن است کمی متفاوت باشد.

[۱] Follow through

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *