رفتار ذهنی ، استراتژی و کنترل

رفتار ذهنی ، استراتژی و کنترل

ورزش و روانشناسی

علمی است که با استفاده از روش علمی به پژوهش و مطالعه روان (ذهن)، فرایندهای ذهنی و رفتار در می‌پردازد . به عبارتی دیگر روان‌شناسی به مباحث رفتار و فرایندهای روانی می‌پردازد که منظور از رفتار کلیه حرکات، اعمال و رفتار قابل مشاهده مستقیم و غیرمستقیم و منظور از فرایندهای روانی مباحثی همانند احساس، ادراک، تفکر، هوش، شخصیت، هیجان و انگیزیش، حافظه و.. است.

روان‌شناسی ورزش کاربردی به آموزش و راهنمایی‌های روان شناختی برای افزایش عملکرد می‌پردازد. از مهارت‌های روانشناختی که آموزش داده می‌شود می‌توان به تصویرسازی ذهنی، مدیریت انرژی، نظم بخشیدن به هدف‌ها، گفتگو با خود اشاره کرد. بنابراین روانشناسی ورزشی بر آنچه افراد در محیط های ورزشی تجربه می کنند و چگونگی رفتار آنها تمرکز دارد. با در نظر گرفتن تمایز بین ورزش و سایز حوزه های زندگی ، بدین ترتیب این موضوع مجوعه ای متفاوت و خاص ازشرایطی دیگر است.

استرس و تمرین های راهبردی (تاکتیکی)

اگرچه مردان و زنان ورزشکار از اهمیت آموزش های تکنیکی و فیزیکی آگاه هستند ، اما بسیاری از آنان در موقعیت های روانشناسانه انتظار وقوع معجزه ای را دارند. در واقع آنها برای چنین موقعیت هایی تمرین و برنامه ای ندارند. در این مقاله سعی داریم که نشان دهیم این راه درستی برای رسیدن به هدف نیست.

داشتن یک ثبات روانی و ذهنی بر پایه روش های درستی قرار دارد که این رفتارها را به یک سری رفتارهای درونی تبدیل کند. شکل دادن به رفتار ذهنی درست و بالاتر از همه، تطبیق رفتارهای اقدامی خود در یک رقابت برای منعکس کردن آنچه اتفاق می افتد. حفظ رفتار عصبی مطلوب اولین و مهمترین تمرین شماست. اشتباهات فنی در شرایط رقابتی اغلب به عنوان یک رفتار تحت فشار (قرار گیری در تنگنا) تجربه می شود. ورزشکار احساس می کند که عضلاتش بیش از زمانی که تمرین می کرد ، دچار انقباض و تنش شده است. در تیراندازی می تواند منجر به عدم شلیک در زمان مناسب منجر شود ، این به دلیل ایجاد احساس یخ زدگی در انگشتی که ماشی کشی می کند اتفاق می افتد.

از دیدگاه صرفا روانشناسی این نشانه ها را می توان با تمرینات آرام سازی و تصویرسازی ذهنی کمتر کرد. این روش به تیرانداز آموزش می دهد که به صورت آگاهانه آرامش خود را حفظ کند و یک تصویر ذهنی از خود ایجاد کند تا در طول مسابقه با آرامش به اجرای تکنیک های خود بپردازد. این روش شاید در برخی مواقع کاربردی باشد. اما در سطوح پایین تر تنش ها مانند زمان ماشه کشی نیز می تواند به سادگی خود را نشان دهد. دایره شرایط و عملکردهای ضعیف و بد دوباره شروع می شود.

اما رویکرد فنی و تکنیکی بر ایجاد فضای تحت فشار در آموزش تمرکز دارد ، در نتیجه در اوایل کار این تنش را ایجاد می کند. به این ترتیب تیراندازان شرکت کننده یاد می گیرند که از عضلات تحت تنش عصبی در محیطی نزدیک به محیط مسابقات استفاده کنند. گرچه این کار در ابتدا دشوار و سخت خواهد بود ، اما آنها بزودی مهارت ها و توانایی های معمول خود را کشف می کنند. با گذشت زمان و در مسابقات بعدی آنها از این تنش های خاص استفاده می کنند و به تدریج بر روی این کار و استفاده از توانایی های خود متمرکز شوند. چالش های شدید و انتقادهای سخت در طول تمرین باعث ایجاد فضایی شبیه به مسابقات و شرایط رقابتی می شود.

تنبیه های سخت برای کوچک ترین اشتباهات و تنش های غیر منتظره شرایط و وضعیت را تشدید می کنند و همه موارد احتمالی در زمان مسابقه را پوشش می دهند. شما بعد از مدتی در ترمیم و تغییر این فضا مهارت کافی را بدست می آورید. اگر شما این شرایط را در تمرینات خود استفاده کنید ، در طول مسابقه بسیار راحت تر و آرام تر خواهید بود. شما با شرایط ناامیدی و تنش نا آشنا نخواهید بود. درس ساده ای است! اگر شما می خواهید که شرایط عصبی و روانی خود را در طول مسابقه حفظ کنید ، باید آمادگی تحمل شرایط عصبی و سخت را در طول تمرین داشته باشید. این افسانه ممکن است ۱۴۰۰ سال قدمت داشته باشد اما هنوز هم یکی از جنبه های کلیدی رقابت ها و تمرین محسوب می شود.

مدیریت شکست

در اوقاتی که عملکرد ما تابع احساسات باشد ، نشان دهنده عدم موفقیت و شکست است. بهتر است با واقعیت روبرو شویم : تسخیر کامل احساس عدم اطمینان غیر ممکن است. آشفتگی و ترس! هیچ کس نمی تواند در همه اوقات به بهترین شکل عمل کند. جای شگفتی است که تعداد بسیار کمی از ما زمان شکست دلسرد می شوند. کسانی که در رقابت قبلی یک باشگاه امتیاز پایینی گرفته اند در هفته بعدی نیز حضور پیدا می کنند ، حتی تیراندازانی که در انتهای جدول رده بندی هستند ، همیشه سعی می کنند تیراندازی خود را مدیریت کنند تا اندکی امتیاز خود را بهبود ببخشند. اینکار به آنها امید می دهد. حتی بهترین مدعیان قهرمانی نیز چنین وضعتی را در دوره های مختلف مسابقات تجربه می کنند. تفاوت در این است که تیراندازان با تجربه تر می دانند که به چه صورت از وضعیت بد پیش آمده خارج شوند. با اینحال توانایی این تیراندازان در از بین بردن چنین شرایطی باعث می شود که ما باور کنیم آنها قادر به انجام اینکار هستند. از این تکنیک در موقعیت های پایه  و زمانی که احساس ناامیدی می کنید بهره ببرید.

لحظات اعتماد و اطمینان

جوامع امروزی بسیار عملگرا همراه با جهت دهی در این راستا هستند. با اضافه شدن فشار به موقعیت ها ، غیر ممکن است که از تعهد رسیدن به موفقیت دست بکشد. مثال ساده ، همیشه از اینکه برنده شود احساس خوبی دارد . این موضوع بر افراد ورزشکار جامعه نیز تاثیر می گذارد. چه کسانی که ورزش را به عنوان یک سرگرمی انجام می دهند  و چه ورزشکاران حرفه ای تر که در لیگ های ورزشی فعالیت می کنند. به همین دلیل در طول زندگی ، یادگیری استراتژی های لازم به ما در لحظات مهم کمک می کنند. باعث می شوند که در آرامش باشیم و  قبل از عمل ، فکر کرده و بررسی موقعیت را داشته باشیم.

بزودی وقتی وارد رقابت ها شده و بخشی از آن شوید ، بهتر است که در این خصوص و چگونگی عملکردها آشنا باشید. اگر قصد دارید خود را در معرض این چالشها قرار دهید ، شما باید بر روی تمرین های ذهنی خود با استفاده از روش های که برای موقعیت های تحت فشار طراحی شده اند ، متمرکز باشید.


رفتار ذهنی ، استراتژی و کنترل
تیم فنلاند یکی از تیم های موفق در مسابقات بنچ رست در طول چندین دوره مسابقات قهرمانی جهان و کاپ جهانی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *